Advertisement

Main Ad

Wizyta lekarska w Sztokholmie

Post ten pojawia się na blogu w efekcie mojej ostatniej rozmowy z autorką bloga Yoga in Stockholm i przynależy do mojej ulubionej ostatnio kategorii: "Szwedzka służba zdrowia". Tutaj chciałabym się z Wami podzielić krótką instrukcją nt. "jak umówić się na wizytę lekarską w Sztokholmie?"
By zarejestrować się na wizytę do internisty, należy najpierw się zalogować na stronie 1177.se. Pisałam już o tym tutaj. Dobrze skorzystać przy tym z Mobil Bank ID, jako że w ten sposób twoje konto zostanie od razu uruchomione. Jeśli wybierzesz inny sposób logowanie, pierwsze hasło zostanie wysłane tradycyjną pocztą, co może naturalnie trochę potrwać. Generalnie warto wspomnieć, że na wizytę lekarską często trzeba czekać kilka dni i tak, dlatego jeśli potrzebujesz natychmiastowej pomocy, zadzwoń na jeden z podanych na stronie numerów na pogotowie.
Tylko weź poprawkę na to, że nawet "pogotowie" może trochę potrwać ;). Musisz poczekać na słuchawce na swoją kolej (tak, szwedzkie zamiłowanie do kolejek jest widoczne nawet w przypadku dzwonienia na numer alarmowy...), ale cóż, przynajmniej cię informują, ile osób czeka przed tobą i ile to jeszcze może potrwać. Jeśli twój problem zostanie uznany za poważny, powiedzą ci, do którego szpitala powinieneś się skierować i już na miejscu czekać, aż doktor cię przyjmie. Jak wspominał raport dot. Europejskiego Konsumenckiego Indeksu Zdrowia (zobacz tutaj): Szwecja ma jeden z najdłuższych w Europie czasów oczekiwania na wizytę lekarską / nagłą pomoc medyczną i to jest niestety coś, czego się nie przeskoczy.
Jeśli twój problem nie wymaga nagłej pomocy i możesz poczekać na normalną wizytę lekarską, musisz się zarejestrować w jednej z przychodni. By to zrobić, trzeba wejść w zakładkę "Vårdmottagningar" a po kliknięciu na "Välj/ändra vårdval" (wybierz/zmień wybór przychodni) wybrać ośrodek. Jeśli masz jakiś polecony, będzie łatwiej, ale jeśli nie, zawsze możesz sugerować się bliskością do miejsca zamieszkania :). Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić przychodnię. Po zaakceptowaniu wyboru, powinien się on pojawić w zakładce "Vårdmottagningar".
Kiedy klikniesz na nazwę swojej przychodni (vårdcentral), powinna się pojawić lista opcji. Warto zauważyć, że nie każdy ośrodek umożliwia rejestrację online, więc jeśli nie widzisz wszystkich opcji, warto się zastanowić nad poszukaniem innej przychodni. Opcje wyglądają tak:
1. Boka tid direkt - Umów się na wizytę bezpośrednio
2. Av/omboka tid direkt - Odwołaj / przełóż wizytę bezpośrednio
Av- eller omboka tid - Odwołaj lub przełóż wizytę
Beställa journalkopior - Zamów kopię dokumentacji medycznej (?)
Beställa tid - Umów wizytę
Förnya recept - Odnów receptę
By umówić się na wizytę, należy wybrać opcję "Beställa tid". Jeśli z jakiegoś powodu będziesz musiał później odwołać ją lub przełożyć (kiedy termin będzie już ustalony), należy wybrać "Av- eller omboka tid". Pamiętaj o tym, bo jeśli nie odwoła się wizyty i na nią nie stawi, zostanie się obciążonym jej kosztem!
Po kliknięciu na "Beställa tid", wyświetli się wam taki formularz. Pokrótce go omówię, krok po kroku.
1. Telefonnummer - twój numer telefonu, w pierwszym polu ten, pod którym jesteś dostępny w ciągu dnia, a w drugim komórka.
2. Uppgifter om ditt besök - Informacje o twojej wizycie. Tutaj możesz wpisać nazwisko preferowanego lekarza, jeśli jakiegoś znasz. W przypadku wpisania nazwiska, musisz wybrać w polu Ja/Nej, czy zaakceptujesz innego lekarza.
3. Anledning till besöket - Przyczyna wizyty. Używając 1000 znaków napisz, dlaczego potrzebujesz wizyty lekarskiej.
4. Markera när du inte kan komma - Zaznacz, kiedy nie możesz przyjść. Wybierz poranki lub popołudnia konkretnych dni tygodnia, kiedy nie możesz stawić się na wizytę lekarską. W polu "Övrig kommentar" możesz wpisać  dodatkowe komentarze, np. prośbę o anglojęzycznego lekarza czy o wizytę o konkretnej porze (to może, ale nie musi być wzięte pod uwagę, ale lepiej być przygotowanym na czekanie kilka dni dłużej na wizytę np. w godzinach porannych).
5. Avisering - Poinformowanie. Tutaj zaznaczasz, jak chcesz zostać poinformowany o terminie wizyty - przez sms czy mailem. Nawet jeśli nic nie wybierzesz, informacja o terminie wizyty pojawi się i tak na twoim profilu.
Kiedy przychodnia ustali już termin twojej wizyty, otrzymasz maila/smsa (w zależności od tego, co wybrałeś podczas rejestracji), a bardziej szczegółową wiadomość znajdziesz w skrzynce odbiorczej (Inkorg). Wybierając się do lekarza, należy pamiętać, by mieć ze sobą dokument tożsamości i kartę z podsumowaniem dotychczasowych kosztów leczenia (jeśli jeszcze jej nie masz, otrzymasz podczas pierwszej wizyty). Przeciętny koszt wizyty lekarskiej wynosi 200 SEK.
Mam nadzieję, że ten post się komuś przyda... Choć w sumie powinnam chyba wam życzyć, byście nigdy nie musieli korzystać z tych rad ;).

Prześlij komentarz

4 Komentarze

  1. Trzeba rozronic nummer nödnummer 112, ten nalezy uzywac by wezwac pomoc kiedy np potrzebuje sie karetki albo policji od numeru 1177, ktory jest numerem informacji medycznej.
    Tam dzwoni sie by sie o porade. Jesli sytuacja jest nagla mozna tez samemu pojechac na pogotowie, bez zadnych skierowan. Do 112 nie ma kolejek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale 112 to bardziej numer "wypadkowy", zresztą międzynarodowy i dla mnie to co innego. Nie będzie się tam raczej dzwoniło, bo gorączka itp - a o to chodzi w tym poście. Jak się umówić na zwykłą wizytę lekarską a nie, co robić, gdy będzie np. wypadek.
    A z tym przyjazdem na pogotowie to różnie bywa, sama nie miałam okazji doświadczyć na szczęście, ale szef nauczony w swoim kraju, że można tak bezpośrednio przyjechać, mocno się na tym przejechał. W szpitalu mu powiedzieli, że wlasnie po to są podane numery telefonów, by dzwonić i zostać skierowanym do danej placówki. No i z dzieckiem z wyślą o gorączka jechał gdzie indziej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiescie nie dzwoni sie na 112 jesli sie ma goraczke. Ale jesli sie ktos upadnie i zlamie noge to sie dzwoni tam po karetke...
    A na pogotowie do szpitala mozna oczywiscie samemu pojechac, czasem odsylaja pacjetow do domu jesli okaze sie ze nie jest sprawa nagla...Te porady 1177 tez sa rozne, bo czasem poradza zeby czekac na wizyte w przychodni. Tutaj lekarz nie jezdzi z wizyta do pacjetow. Kiedys jedzili do dzieci, terz juz nie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czad! :D Gdybym to wcześniej przeczytała, to bym Cię nie nękała :D

    Może jeszcze warto wspomnieć o możliwościach "Akut" - gdzie się człowiek nie umawia i po prostu idzie o 8 rano i czeka na swoją kolejkę (każda przychodnia ma inne godziny przyjmowania przypadków bez rejestracji, a niektóre zapewne w ogóle ich nie mają). Może dlatego zapłaciłam 400 SEK, bo moja wizyta była akut?

    W moim przypadku taka wizyta wiązała się z tym że 8:04 weszłam do przychodni, byłam 11 w kolejce do recepcji, potem czekałam godzine na lekarza, i około 10:10 byłam już przebadana z zaleceniem przyjęcia Alvedonu :D

    OdpowiedzUsuń