Advertisement

Main Ad

FAQ: Wyjazd ze Szwecji

Skoro ostatnimi tygodniami żyłam głównie przeprowadzką, postanowiłam podsumować tu moje doświadczenia, rozmowy z urzędnikami i informacje wyczytane w odmętach internetu. Zapraszam do wpisu pt. jakie formalności musimy ogarnąć, jeśli zdecydujemy się na opuszczenie Szwecji? Na wstępie uprzedzam - nie ma się co martwić! Poszło dużo łatwiej i sprawniej niż w przypadku wyjazdu z Polski... ;). Poniższe informacje dotyczą sytuacji, gdy od momentu wyjazdu nie będziemy mieli już żadnych dodatkowych przychodów w Szwecji - po prostu kończymy pracę i wyjeżdżamy. 

Jakie formalności należy załatwić w Skatteverket przed wyjazdem?

Nie od dziś wiadomo, że wszystkie około-szwedzkie formalności trzeba załatwiać ze Skatteverket, urzędem podatkowym. Nie inaczej jest, jeśli na dłużej wyjeżdżamy ze Szwecji – wszystko jedno, czy na studia, kilkumiesięczny kontrakt czy po prostu znudziła nam się emigracja i wracamy do domu. Skatteverket musi wszystko wiedzieć ;). Dlatego też najpóźniej na tydzień przed wyjazdem musimy do urzędu wysłać formularz nr 7665 (w wersji angielskiej tutaj) - powiadomienie o wyprowadzce za granicę. Deklaracja to zaledwie jedna strona, na której informujemy Skatteverket o naszym obecnym adresie w Szwecji, podajemy nowy w kraju docelowym, a także informację, w jakim celu wyjeżdżamy (jeśli do pracy, to powinniśmy wypełnić także dane dotyczące przyszłego pracodawcy). Istotne jest podanie nowego adresu, gdyż w kilka dni po przeprowadzce Skatteverket wysyła list z informacją o wykreśleniu nas z rejestru ludności w Szwecji i o możliwości odwołania się od tej decyzji. I tak naprawdę to wszystko, co musimy załatwić w urzędzie podatkowym… :)
[Źródło: hitta.se ]

Co się stanie z moim numerem personalnym, kiedy Skatteverket skreśli mnie z rejestru ludności?

Na wstępie warto podkreślić, że opuszczenie Szwecji wcale nie oznacza, że nasz numer personalny zostaje zlikwidowany. Personnummer przechodzi w stan zawieszenia na czas wyjazdu. Jeśli spróbujemy wyszukać nasze dane w internecie, nagle okazuje się, że z niektórych szwedzkich wyszukiwarek zniknęliśmy, w innych pozostały tylko nasze imię, nazwisko i wiek, pozostałe dane Skatteverket usunął. Jednak nie dzieje się to na stałe. Jeśli zdecydujemy się na powrót do Szwecji, nasz numer personalny zostanie odwieszony i nie będziemy musieli przechodzić przez te same formalności, co za pierwszym podejściem. Ponadto personnummer jest wciąż aktywny do logowania się za pomocą bank-ID, chociażby w celu złożenia deklaracji podatkowej.
[ Źródło: kivra.se ]

Co z moją pocztą?

Jeśli spodziewamy się, że na nasz dawny szwedzki adres wciąż będą przychodziły listy, a nie ma ich kto dla nas odebrać, warto zainteresować się przekierowaniem poczty. Z pomocą przyjdzie tu serwis Adresändring – kwestie przeprowadzki za granicę lepiej omawiać z nimi indywidualnie.
Jeśli zaś chodzi o listy urzędowe, niemal koniecznością jest założenie konta na Kivra.se. Zresztą… nawet, jeśli się nie przeprowadzacie, to i tak warto mieć tam konto – ja sama nie mogę uwierzyć, że usłyszałam o tym serwisie dopiero, kiedy ogłosiłam, że się wyprowadzam ze Szwecji! Mówiąc pokrótce, Kivra to coś w stylu elektronicznej skrzynki pocztowej na listy urzędowe i formalne. Wystarczy zalogować się za pomocą numeru personalnego i już mamy dostęp do elektronicznej wersji wszystkiego, co dotąd przychodziło do nas w wersji papierowej – deklaracji podatkowych, informacji o składce emerytalnej, itp., itd… Nie dość, że szybko i wygodnie, to na dodatek ekologicznie, bo odpadają nam wersje papierowe. Nie muszę chyba mówić, jak bardzo to ułatwia życie, jeśli przy tym nie mieszkamy już w Szwecji?
[ Źródło: collectum.se ]

Pracowałem przez X lat w Szwecji i płaciłem składki emerytalne… Co z moją emeryturą?

Kiedy składamy wypowiedzenie, pracodawca musi poinformować o tym urząd podatkowy (niespodzianka, nie? ;) ). Zaraz po rozwiązaniu mojej umowy o pracę dostałam list z Collectum informujący, że wraz z zakończeniem umowy wpłacanie składek emerytalnych zostaje wstrzymane. Jednak to, co wcześniej wpłaciliśmy, jest nasze. Naturalnie nie możemy przenieść zgromadzonego kapitału do innego państwa, ale gdy dobijemy wieku emerytalnego, przysługuje nam wypracowana emerytura. Jak poinformowała mnie miła pani z Collectum: „Większość ludzi przechodzi na emeryturę w wieku 65 lat, ale to od ciebie zależy, kiedy chcesz zacząć otrzymywać swoją emeryturę. Dla ITP. emeryturę wypłaca się najwcześniej w 55, a najpóźniej w 67 roku życia.” Świadczenie może być też wypłacane do banku poza Szwecją. Jako że nie ma konkretnie ustalonego wieku przejścia na emeryturę, nie jest ona wypłacana automatycznie, ale trzeba o nią wnioskować. Jeśli wnioskujemy z innego kraju UE, musimy to zrobić sześć miesięcy wcześniej za pośrednictwem instytucji odpowiedzialnej w kraju zamieszkania (czyli nie ma potrzeby kontaktowania się ze szwedzkim urzędem bezpośrednio). 

Jak się rozliczyć podatkowo?

Tak samo jak podczas pobytu w Szwecji :). Najwygodniej internetowo lub SMSem. Jeśli mamy konto na Kivra, deklaracja przyjdzie nam mailowo wczesną wiosną. 
Ja pracowałam w Szwecji do końca marca, więc za pierwsze trzy miesiące 2018 rozliczę się za rok, a od kwietnia podlegam już austriackiemu opodatkowaniu. Wraz z przeprowadzką zmieniam rezydencję podatkową i mój rok podatkowy dzieli się na dwa okresy: szwedzki - rozliczany w Szwecji i austriacki - rozliczany w Austrii. Nieco bardziej skomplikowane może się to okazać, gdy wciąż mamy w Szwecji jakieś przychody po wyjeździe, np. wynajmujemy mieszkanie. Warto się wtedy zorientować, jak wygląda kwestia umów podatkowych między dwoma państwami, żeby uniknąć podwójnego opodatkowania.

Czy muszę zamknąć konto w banku?

Oczywiście, że nie :). Nawet są praktyczne powody, by je zostawić jeszcze przez jakiś czas:
- rozliczenie podatkowe, żeby zwrot podatku spłynął na szwedzkie konto, a nie przywędrował do nas w formie czeku;
- ostatnie rozliczenie z pracodawcą – w końcu urlop itp. jest zawsze rozliczany dopiero w kolejnym miesiącu. Ja, choć zakończyłam pracę 31.03, ostatnią wpłatę od szwedzkiego pracodawcy dostanę 25 kwietnia – będzie to ekwiwalent za niewykorzystany urlop, itp.;
- szwedzka korona ostatnimi miesiącami spada w dół z prędkością meteorytu. Zamiana wszystkich oszczędności trzymanych w Szwecji na euro czy złotówki najzwyczajniej w świecie teraz mi się nie opłaca. Wypłacam tyle, ile potrzebuję, a reszta oszczędności czeka na lepszy dzień szwedzkiej waluty ;). 
Jeśli nie zdecydujecie się na zamknięcie konta, warto jednak pamiętać, by wycofać wszystkie automatyczne zlecenia przelewów. W końcu nie chcemy wciąż płacić za szwedzkie mieszkanie, prawda? ;) Ponadto powinniśmy poinformować nasz bank o zmianie kraju, choć najprawdopodobniej Skatteverket i tak to zrobi. Na moją wiadomość o wyjeździe, SEB wysłał mi formularze dotyczące zmiany kraju rezydencji podatkowej, które powinnam wypełnić i jak najszybciej odesłać.

Co z zasiłkami i ubezpieczeniem zdrowotnym?

Przed wyjazdem powinniśmy poinformować też Försäkringskassan o fakcie opuszczenia Szwecji. Robimy to za pośrednictwem tego formularza. Jest on znacznie dłuższy niż to, co wypełnialiśmy dla Skatteverket i składa się z 11 punktów:
1. Uppgifter om dig – informacje osobiste (imię, nazwisko, numer personalny, adres i telefon)
2. Har du flyttat eller ska du flytta från Sverige? – tu wpisujemy, do jakiego kraju się przeprowadzamy, od kiedy, a także gdzie będziemy mieszkać. W podpunktach a i b musimy zaznaczyć, czy w międzyczasie będziemy bywać w Szwecji i czy mamy tam mieszkanie/dom.
3. Arbetar du eller har du arbetat i Sverige? – czy pracujesz lub pracowałeś kiedyś w Szwecji? Trzy opcje do wyboru: nie, tak i wciąż pracuję, tak i zakończyłem pracę dnia…
4. Arbetar du eller kommer du att arbeta utomlands? – czy pracujesz albo zamierzasz pracować za granicą? Od kiedy, gdzie i na jakich warunkach?
5. Kommer du att söka arbete utomlands? – czy zamierzasz szukać pracy za granicą, a jeśli tak, to od kiedy?
6. Bor, arbetar eller studerar du utomlands och får ersätning från Sverige? – czy mieszkasz, pracujesz lub studiujesz za granicą i pobierasz świadczenia ze Szwecji? Jeśli tak, to jakie?
7. Flyttar du utomlands för att studera? – czy wyjeżdżasz studiować? Gdzie, ile czasu, czy zamierzasz potem wrócić do Szwecji, czy studia są związane z Twoim zawodem?
8. Är du gift eller sambo? – Jesteś w związku małżeńskim albo partnerskim? Jeśli tak, to proszę dostarczyć informacje o partnerze – imię, nazwisko, numer personalny, adres, telefon i takie tam…
9. Har du barn som är upp til 21 år? – czy masz dzieci poniżej 21 roku życia? Tak? To podziel się z urzędem informacjami o nich… ;)
10. Övriga upplysningar – to pole uzupełniamy tylko, jeśli mamy więcej dzieci, niż było rubryczek w punkcie 9.
11. Underskrift – data, podpis.
Poza tym w specjalnych przypadkach musimy też dosłać dodatkowe dokumenty wymienione w formularzu (czyli np. blankiet 6220, jeśli pracujemy jednocześnie w dwóch państwach). Försäkringskassan musi wiedzieć, jak z nami postąpić – skoro opuściliśmy Szwecję, a nasz numer personalny przeszedł w stan zawieszenia, powinniśmy zadbać o ubezpieczenie w nowym państwie. Oczywiście, ubezpieczenie nie wygasa natychmiastowo w chwili wyjazdu – jest ono jeszcze ważne przez krótki czas (spotkałam się z wersjami, że miesiąc albo trzy), o ile wcześniej nie podejmiemy pracy w innym państwie i nie będzie nam już przysługiwało tamtejsze ubezpieczenie. Zasiłki również zostają wstrzymane (no chyba, że mowa o zasiłkach na dziecko, a drugi rodzic wciąż pracuje w Szwecji). Jeśli nie wypełnimy formularza przed wyjazdem, Försäkringskassan i tak się o nas upomni – mój przyszedł listem poleconym do Austrii niespełna tydzień po wyjeździe ;).
I miejmy nadzieję, że to koniec formalności ;). Póki co nie udało mi się nic więcej doczytać w internecie, urzędnik ze Skatteverket twierdzi, że nic więcej robić nie muszę... Więc pozostaje wierzyć, że tak właśnie kończy się moja przygoda ze Szwecją :) A może ktoś z Was miał inne doświadczenia, musiał załatwiać jeszcze jakieś inne formalności? Podzielcie się swoim doświadczeniem! :)

Prześlij komentarz

0 Komentarze